Glasovirski kvintet u h-molu, op. 40 Dore Pejačević, najznačajnije hrvatske skladateljice, čiju veličinu sve snažnije prepoznaje i svjetska glazbena scena, izveli su u nedjelju, 22. siječnja 2023. u Velikoj dvorani Kazališta Juliusza Słowackog u Krakovu članovi vrhunskog poljskog komornog ansambla Capella Cracoviensis.
Skladbu iz nakladničkog kataloga Muzičkog informativnog centra, u sklopu Dana komorne glazbe 5×5 (Dni muzyki kameralnej 5×5), u trajanju od 10. do 22. siječnja 2023., prvi put u suvremenoj glazbenoj praksi na povijesnim instrumentima izveli su Sulamita Ślubowska i Seojin Kim, violine, Jacek Dumanowski, viola, Monika Hartmann, violončelo i Wioletta Fluda Tkaczyk, glasovir. Dorinu Glasovirskom kvintetu prethodila je izvedba jednog od najcjenjenih djela komorne glazbe 2. polovice 19. stoljeća, Glasovirski kvintet u g-molu, op. 34, ukrajinskog skladatelja Juliusza Zarębskog. Posljednje je to njegovo djelo iz opusa, nastalo 1885., kada mladi skladatelj prerano napušta ovaj svijet u dobi od 31 godinu. Iste te godine na svijet dolazi Dora Pejačević koja će vrlo brzo „početi skladati i razvijati se prije svega zahvaljujući osobnom kontaktu s veličinama kao što su Reiner Maria Rilke i pijanistica Alice Ripper“, navodi se u programskoj knjižici uz naglasak na iznimnu obrazovanost mlade skladateljice na koju su utjecali i Dostojevski i Nietzsche i Schopenhauer i Mann. Organizatori dodaju: „Glasovirski kvintet Dore Pejačević djelo je koje je do sada neizvedeno u Poljskoj; izvodi se na povijesnim instrumentima što predstavlja svjetsku premijeru. Stvaralaštvo skladateljice može se označiti kasnoromantičnim, a sjedinjuje melodijsku invenciju i sve odvažnije harmonijske spojeve; predstavlja prijelaz između glazbe 19. stoljeća i novih vrsta 20. stoljeća. Njezina Simfonija u fis-molu jedan je od prvih primjera suvremenog hrvatskog simfonizma; izvedba njezina djela u bečkom Musikvereinu bila je, malo je reći iznenađenje: žena-skladateljica na sceni?!“
Dani komorne glazbe 5×5 i Capella Cracoviensis uspješno su ispunili zadnu im zadaću predstaviti razvoj kvinteta od 18. do početka 20. stoljeća, u različitim instrumentalnim sastavima: glasovirski kvintet, violinski kvintet, kvintet uz continuo i kao solistički koncert. Uz poznate i cijenjene skladatelje, javljaju se i nepravedno zapostavljeni skladatelji pa je „poseban događaj“, prema riječima organizatora, upravo prva izvedba Dorina Kvinteta u h-molu, op. 40 pred prepunom Velikom dvoranom Kazališta Juliusza Słowackog u Krakovu.
Jelena Vuković