Glazbeno putovanje Europom Francesca Viole: otkrivanje Papandopulova Malog koncerta za pikolo i komorni gudački ansambl

28.03.2025.

Koncert koji će se održati u nedjelju, 30. ožujka 2025., u Teatru del Maggio Musicale Fiorentino u Firenci, uključuje i Mali koncert za pikolo i komorni gudački ansambl Borisa Papandopula. Muzički informativni centar stavio je na raspolaganje notni materijal stoga je bila izvrsna prigoda kontaktirati mo. Francesca Violu i postaviti mu nekoliko pitanja. Tijekom posljednjih nekoliko godina Papandopulov Mali koncert za pikolo i komorni gudački ansambl postao je središnje djelo na recitalima Francesca Viole koje je održao diljem Njemačke, Italije i Srbije, često ga izvodeći uz glasovirsku pratnju, umjesto uz gudački ansambl. Osim toga, ovu je Papandopulovu skladbu ovjekovječio na CD-u snimljenom 2023. godine za diskografsku kuću Naxos. Uz Papandopulovo djelo, na CD-u su i djela istočnoeuropskih skladatelja poput Andreasa Bakse, Uroša Kreka i Frigyesa Hidasa, čime je Viola ostvario svoju želju da obogati pikolistički repertoar.

U nastavku slijede pitanja i odgovora…

MIC: Kako ste došli do Papandopulova Malog koncerta za pikolo i komorni gudački ansambl? Možete li podijeliti priču koja se krije iza otkrića ovog djela i što vas je u njemu privuklo?

Francesco Viola: Bila je 2020. godina. Pandemija je sve zaustavila, ali sam u svom domu u Njemačkoj (gdje sam tada živio) marljivo vježbao pikolo. U meni se rađala  ideja o otkrivanju meni nepoznatog repertoara za ovaj instrument. Zahvaljujući Ani Domančić i Raphaelu Leoneu saznao sam za Papandopulov Mali koncert za pikolo. Već poslije prvog čitanja bilo mi je jasno da želim svirati i snimiti ovo lijepo djelo. Improvizacijski karakter prvog stavka, melankolija i ljepota drugog, te plesni ritmovi  trećeg – potpuno su me očarali.

 

MIC: Koji su vam planovi za izvedbe ili koncert? Planirate li Mali koncert izvesti i na drugim mjestima?

Francesco Viola: U posljednje vrijeme to  djelo često izvodim na svojim recitalima uz glasovirsku pratnju – u Njemačkoj, Italiji i Srbiji. No ne isključujem mogućnost da ga ponovno izvedem i u izvornom obliku, s komornim gudačkim ansamblom.

 

MIC: Bili ste pikolo solist Nacionalnog kazališta u Mannheimu, a sada ste u ansamblu Maggio Musicale Fiorentino u Firenci. Kako ste se odlučili snimiti CD u Mannheimu i održati koncert uživo u Firenci?

Francesco Viola: Kad se pandemija bližila kraju, a kazalište u Mannheimu bilo zatvoreno zbog dugotrajne obnove, dogovoren je datum snimanja u suradnji s Naxosom. Nažalost, zbog ograničenog prostora nije bilo moguće organizirati koncert s publikom. Ubrzo nakon toga pobijedio sam na audiciji za Maggio Musicale Fiorentino, pri čemu me ideja da se ovaj sjajni concertino ponudi javnosti nije me napuštala. Smatram se vrlo sretnim što imam priliku dijeliti ovakvo djelo s kolegama iz orkestra dvaju velikih europskih kazališta.

 

MIC: Kako je došlo do ideje o snimanju CD-a i kako ste se odlučili za djela skladatelja rumunjskog, mađarskog, slovenskog i hrvatskog podrijetla?

Francesco Viola: Papandopulov Mali koncert za pikolo pridružio se nizu nepoznatih i svjetski premijernih snimljenih koncerata, tvoreći tako album posvećen istočnoeuropskim skladateljima 20. i 21. stoljeća. Piccolo Concertino Uroša Kreka na neki je  način misteriozno nestao s pikolističke scene na dulje vrijeme; Grande Concerto Piccolo, op. 54 Andreasa Bakse napokon je prvi put snimljen u orkestralnoj verziji, a u koncertu Frigyesa Hidasa uživao sam zamjeniti dionicu oboe s dionicom pikola, stvarajući tako doista jedinstvenu kombinaciju zvukova. Činilo mi se da je to najbolji način da se ovaj instrument predstavi javnosti, koji se često pogrešno tretira samo kao „cirkuski instrument“.
Ova četiri skladatelja uspjela su pokazati koliko bogat i izražajan pikolo može biti – što nipošto nije lak zadatak!

 

MIC: Možete li opisati kako ste došli na ideju da sami napravite trailer?

Francesco Viola: S promotivnim video-trailerom oslobodio sam svoju najskriveniju kreativnost izvan svijeta glazbe. Zajedno s mojim prijateljima Alessandrom Sinopolijem i Ernestom Lucasom osmislili smo čarobnu priču koja se isprepliće s glazbenim djelima s albuma, ali i s putovanjem između mjesta rođenja skladatelja i mog vlastitog – Palerma. Prikaz svakog od četiri koncerta kroz različite verzije mene samoga – kao da prolazim kroz vlastitu metamorfozu, poput sna.

 

Zahvaljujemo Francescu Violi na njegovim odgovorima, na promociji hrvatske glazbe diljem svijeta te na lijepoj suradnji s Muzičkim informativnim centrom!

 

 

Vijesti →