Josip Štolcer Slavenski
Josip Štolcer Slavenski rodio se 11. svibnja 1896. u Čakovcu kao najstarije dijete u obitelji Josipa Štolcera, rođenog u Zlataru, kamo se njegov pradjed doselio iz Frakfurta na Majni te od majke Julije rođene Novak.
Životopis
Josip Štolcer Slavenski rodio se 11. svibnja 1896. u Čakovcu kao najstarije dijete u obitelji Josipa Štolcera, rođenog u Zlataru, kamo se njegov pradjed doselio iz Frakfurta na Majni te od majke Julije rođene Novak. Od oca, seoskog citraša i „ishitrioca“ naslijedio je izraziti glazbenički dar, a od majke „živog muzikalnog arhiva“ kako piše Janko Barlé, duboku vezu s međimurskim i hrvatskim pučkim melosom. Građansku školu i ispit za pekarskog kalfu završio je u rodnom gradu, a prvi glazbeni nauk stječe 1912./13. u Varaždinu kod Antuna Stöhra i Dragutina Simona. Nakon neuspjela pokušaja upisa u Muzičku školu Hrvatskoga glazbenog zavoda odlazi na daljnje školovanje u Budimpeštu (1913. – 16.). Tamo mu je uz Viktora Herzfelda nastavnik i Zoltan Kodály, koji upravo u to vrijeme zajedno s Bélom Bartókom započinje intenzivna istraživanja glazbenog folklora, što (dakako posredno) ostavlja trag i u načinu kojim mladi skladatelj počinje umjetnički oblikovati svoju iskonsku vezanost uz nacionalni glazbeni idiom. Nakon dvogodišnjeg vojevanja na rumunjskim i mađarskim frontama (1916. – 18.), te nakon prvih skladateljskih uspjeha (praizvedba Nocturna za orkestar 10. 5. 1920. u Zagrebu) Štolcer Slavenski se 16. studenog iste godine upisuje na Konzervatorij u Pragu, gdje nakon tri godine stječe diplomu iz kompozicije kao učenik Vítězslava Nováka i Josefa Suka. Prvo značajno međunarodno priznanje postiže Prvim gudačkim kvartetom na izvedbama u Pragu 1923., a osobito sljedeće godine na Danima suvremene komorne muzike u Donaueschingenu. U školskoj godini 1923./24. predaje na Srednjoj školi Kraljevske muzičke akademije u Zagrebu, a od 10. 9. 1924. djeluje kao nastavnik na Muzičkoj školi u Beogradu (današnja škola „Mokranjac“). Od jeseni 1925. do proljeća iduće godine nalazi se na studijskom boravku u Parizu i potpisuje ugovor s izdavačkom kućom „B. Schott’s Söhne“ u Mainzu, koja od 1926. do 1932. tiska njegovih 12 instrumentalnih opusa i 21 zborsku skladbu. Po povratku u Beograd preuzima uz dotadašnju još i službu učitelja vještina na Drugoj muškoj gimnaziji. Godine 1930. ozakonjuje prezime „Slavenski“, koje već od vremena studija u Pragu sve češće nalazimo kao dio skladateljeva potpisa. U novom boravištu šire se i rasponi njegove vezanosti uz nacionalni glazbeni idiom, a glazba što tako nastaje iznenađuje i domovinu i svijet (Balkanofonija, Beograd 1928., Berlin 1929.; Drugi gudački kvartet, Frankfurt 1929.; Religiofonija, Beograd 1934.; Muzika 36, Baden-Baden 1936.; Muzika 38, Venecija 1938.; itd.). Od osnutka Muzičke akademije u Beogradu 1937. Slavenski djeluje prvo kao nastavnik na njezinoj Srednjoj školi (današnja škola „Josip Slavenski“), potom od 1935. kao izvanredni, a četiri godine kasnije kao redovni profesor kompozicije).
Umro je 30. studenog 1955. u Beogradu.
Stotinu i sedamdesetak Štolcerovih skladbi svjedoči o pomaknutoj poziciji ovog skladatelja u glazbenom prostoru u kojemu je djelovao i gdje se nastojao ponašati u skladu sa svjetskim glazbenim vremenom; svjedoči o osobnosti i osobitosti načinâ kojima je predviđao novi razvoj glazbe te o njegovu prijedlogu za budućnost, suviše radikalnom a da bi bio dovoljno praktičan, što mu je sve priskrbilo biljeg vizionara autsajdera. Nedostatna opterećenost tradicijom Štolceru Slavenskom je, kao i Stravinskom, primjerice, olakšala put u novu glazbu na način sinteze i kompromisa. Rasponi te sinteze sežu od neutralnog odnosa prema prošlosti, preko religioznog misticizma ili ritualne transreligioznosti do folklornog vitalizma, tonalitetno retuširanog totalnog kromatizma i nove melodičnosti a sve u nastojanju da se „glazbeno preživi pomoću jedinstva jezika“. Povijest Štolcerovu glazbu pamti više kao „fenomen“, a manje kao realno slušno iskustvo temeljeno na živoj izvedbenoj praksi, koju, između ostaloga, priječi još uvijek nedovoljna pokrivenost ovog opusa suvremenim izvedbenim materijalima. Zato svaki izdavački napor na tom polju valja pozdraviti kao dio nastojanja da se takvo stanje promijeni.
Eva Sedak © Muzički informativni centar
Citiranje: Sedak, Eva, Josip Štolcer Slavenski, Muzički informativni centar Koncertne direkcije Zagreb, Zagreb 1984
Odabrani autori