U subotu, 5. ožujka 2022. navršava se 99. obljetnica prerane smrti jedne od najznačajnijih hrvatskih skladateljica, Dore Pejačević (Budimpešta, 10. rujna 1885 – München, 5. ožujka 1923.). Tim povodom prisjećamo se početka uspješnog projekta koji danas, nakon 23 godine, potvrđuje kako su ustrajnost, marljivost i postojanost ključ promicanja hrvatskog glazbenog stvaralaštva.
Naime, godine 1999. započet je Međunarodni projekt Dora Pejačević kao hrvatsko-austrijski kulturni projekt s ciljem međunarodne afirmacije stvaralaštva skladateljice Dore Pejačević. Osnovna zadaća bila je objavljivanje i distribucija Dorinih djela u notnim izdanjima i na nosačima zvuka. Inicijatori projekta bili su Muzički informativni centar i Universität für Musik und darstellende Kunst iz Beča. Trolist koji je postavio temelj za uspješan rad u promociji djela Dore Pejačević bili su Ivan Živanović, Elena Ostleitner te akademkinja Koraljka Kos, čiji je vrijedan muzikološki istraživački rad o Dori Pejačević imao, i ima, neprocjenjivu vrijednost. Uključene su bile i druge institucije, prije svega Hrvatski glazbeni zavod, Austrijski kulturni institut i Odsjek za povijest hrvatske glazbe HAZU. O svemu su izvještavali tadašnji mediji, a jedan od iscrpnih svjedoka vremena je i intervju pod naslovom Vječna Dora! objavljen u Vijencu Matice hrvatske.
Uz promocije i koncerte održane u prvim godinama realizacije projekta (Austrija, Hrvatska, Brazil, Njemačka, Švicarska), Muzički informativni centar do danas je objavio gotovo cijeli opus Dore Pejačević u obliku notnih izdanja. Stoga nije preuzetno reći da se zahvaljujući dugogodišnjem nakladničkom trudu Muzičkog informativnog centra djela Dore Pejačević sve češće izvode na glasovitim koncertnim podijima diljem svijeta…
O tome svjedoče izvedbe vrhunskih svjetskih orkestara, među kojima su Gewandhaus orkestar iz Leipziga (3. veljače 2022. u Leipzigu), Simfonijski orkestar BBC-a (26. studenoga 2021. u Londonu), Državni simfonijski orkestar Poljskoga radija Katowice (19. 11. 2021. u Katowicama, 20. 11. u Varšavi), Malezijska filharmonija (8. i 9. ožujka 2018. u Kuala Lumpuru), Chicago Sinfonietta (11. ožujka 2018. u Napervilleu, 12. ožujka 2018. u Chicagu) i dr., a očekuju nas i nove izvedbe Dorinih orkestralnih, komornih i solističkih djela širom Europe (London, Beč, Pariz, Helsinki, Helsingborg), Sjedinjenih Američkih Država (Denver, Durham) te u Australiji (Canberra). Uz izvedbe treba istaknuti i nova diskografska izdanja među kojima i kompaktni disk nakladnika Chandos Records s izvedbom Dorine Simfonije u fis-molu, op. 41 te Glasovirskog koncerta u g-molu, op. 33 s Peterom Donahueom u ulozi solista, dok Simfonijskim orkestrom BBC-ja ravna maestro Sakari Oramo.
O “kasnoj renesansi glazbe Dore Pejačević” pisala je prigodno u svom tekstu naslovljenom Novi život Dore Pejačević i akademkinja Koraljka Kos, ističući: Skladateljičina monografija, notna izdanja koja je objavio Muzički informativni centar Koncertne direkcije Zagreb, njemački projekt cpo, koji je na nosačima zvuka obuhvatio sve njezine skladbe u vrhunskim interpretacijama, sve su to bili događaji koji su pripremili novi život gotovo zaboravljene glazbe (Koraljka Kos, Vijenac, br. 730 – 24. veljače 2022.).
I danas, kada se približavamo velikoj stotoj obljetnici Dorina preranog preminuća, možemo jamčiti: Muzički informativni centar Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog dat će sve od sebe da Dorina glazba živi vječno!
Ana Unkić i Jelena Vuković